Phân biệt SCAN & SKIM trong IELTS READING

· Reading

Bên cạnh phân tích và cung cấp thêm bài sửa chi tiết của Part 1 IELTS SPEAKING của học sinh đi thi thật ngày 4/8/2020 nhé, IELTS TUTOR phân tích và hướng dẫn kĩ sự khác nhau giữa SCAN & SKIM trong IELTS READING, và có hướng dẫn từ A đến Z cách áp dụng 2 kĩ năng Skim và Scan trong 1 bài đọc IELTS READING, nhớ đọc thật kĩ nhé

I. Nên đọc lướt hay đọc kĩ trong IELTS READING

II. Phân biệt SCAN & SKIM

1. Skim trong IELTS READING là gì?

1.1. SKIM trong tiếng anh nghĩa là gì

Skim có nghĩa là:  to move quickly just above a surface without touching it:

IELTS TUTOR giải thích:

  • Skim có nghĩa là đọc lướt qua, tức là đọc lướt qua bề mặt chứ không phải đọc kĩ từng câu từng chữ 

1.2. Ứng dụng Skim trong IELTS READING như thế nào?

IELTS TUTOR có hướng dẫn em rất kĩ về quy trình làm 1 bài IELTS READING từng bước là như thế nào, nếu đã đọc kĩ rồi sẽ dễ dàng nhận ra SKIM được ứng dụng ở đâu trong quá trình:

  • Skim - tức là đọc lướt được sử dụng khi em đã đọc xong câu hỏi và highlight keywords --> Sau đó cần đọc lướt qua cả bài đọc (lúc này sẽ dùng SKIM - ĐỌC LƯỚT) để tìm cho ra đoạn văn khoanh vùng có chứa đáp án 
  • Thì ở bước mà IELTS TUTOR vừa nêu ở trên (được IELTS TUTOR highlight xanh) sẽ sử dụng SKIM - ĐỌC LƯỚT

2. Scan trong IELTS READING là gì?

2.1. SKIM trong tiếng anh nghĩa là gì

Theo định nghĩa của Cambridge, thì scan có nghĩa là:

to look at something carefully, with the eyes or with a machine, in order to get information

IELTS TUTOR giải thích:

  • Đọc kĩ định nghĩa cũng sẽ hiểu ra vấn đề là SCAN tức là đọc kĩ lưỡng, tức là không thể nào đọc lướt được (skim) mà phải đọc thật thật kĩ lưỡng cùng với đối chiếu nội dung câu hỏi đề cho, từ đó tìm ra được đáp án đúng 

2.2. Ứng dụng SCAN trong IELTS READING như thế nào?

Cũng trên quy trình làm 1 bài reading mà IELTS TUTOR có dẫn link ở trên, Scan sẽ được dùng theo trình tự như sau:

  • Sau khi em đã tìm ra được đoạn văn khoanh vùng chứa đáp án --> Đọc kĩ lại câu hỏi để chắc chắn hiểu câu hỏi 100% --> Đọc kĩ lại đoạn văn khoanh vùng, đối chiếu với câu hỏi để tìm ra đáp án đúng (Scan)
  • Thì bước mà (được IELTS TUTOR highlight xanh) ở trên chính là SCAN - ĐỌC KĨ 

3. Sự khác nhau giữa Skim và Scan trong IELTS READING

IELTS TUTOR lưu ý nếu đã đọc kĩ những gì IELTS TUTOR hướng dẫn từ nãy giờ, sẽ dễ dàng nắm được:

  • Skim đọc lướt, tức là đọc để tìm ra đoạn văn khoanh vùng
  • Scan đọc kĩ, tức là đọc kĩ lại đoạn văn khoanh vùng cùng với đối chiếu với câu hỏi đề cho để tìm ra đáp án đúng 

4. Trong IELTS READING, nên sử dụng SKIM hay SCAN và kĩ năng nào quan trọng hơn?

IELTS TUTOR lưu ý:

  • Skim và Scan cả 2 kĩ thuật này là đều rất quan trọng, không thể nói em chỉ dùng skim là đủ điểm cao, hay scan giỏi là sẽ điểm cao được mà IELTS TUTOR khuyên nên luyện tập kĩ 2 kĩ năng này vì nó sẽ bổ trợ nhau giúp mình đạt target IELTS READING như mong đợi nhé 

III. Ứng dụng Skim & Scan trong bài IELTS READING từng bước cùng IELTS TUTOR

Cùng IELTS TUTOR xét bài đọc dưới đây, đây là một bài đọc trong chuyên đề Short Answer của lớp IELTS ONLINE 1 KÈM 1 IELTS READING của IELTS TUTOR nhé

Why don’t babies talk like adults?

Kids go from 'goo-goo' to talkative one step at a time

A recent e-trade advertisement shows a baby speaking directly to the camera: 'Look at this,’ he says, I'm a free man. I go anywhere I want now.’ He describes his stock-buying activities, and then his phone rings. This advertisement proves what comedians have known for years: few things are as funny as a baby who talks like an adult. But it also raises an important question: Why don’t young children express themselves clearly like adults?

Many people assume children learn to talk by copying what they hear. In other words, they listen to the words adults use and the situations in which they use them and imitate accordingly. Behaviourism, the scientific approach that dominated American cognitive science for the first half of the 20th century, made exactly this argument.

However, this ’copycat’ theory can’t explain why toddlers aren’t as conversational as adults. After all, you never hear literate adults express themselves in one-word sentences like ‘bottle’ or ‘doggie’. In fact, it's easy for scientists to show that a copycat theory of language acquisition can’t explain children’s first words. What is hard for them to do is to explain these first words, and how they fit into the language acquisition pattern.

Over the past half-century, scientists have settled on two reasonable possibilities. The first of these is called the ‘mental-developmental hypothesis’. It states that one-year-olds speak in baby talk because their immature brains can’t handle adult speech. Children don't learn to walk until their bodies are ready. Likewise, they don't speak multi-word sentences or use word endings and function words (‘Mummy opened the boxes') before their brains are ready.

The second is called the ‘stages-of-language hypothesis’, which states that the stages of progress in child speech are necessary stages in language development.

A basketball player can't perfect his or her jump shot before learning to (1) jump and (2) shoot. Similarly, children learn to multiply after they have learned to add. This is the order in which children are taught - not the reverse. There's evidence, for instance, that children don't usually begin speaking in two-word sentences until they’ve learned a certain number of single words.

In other words, until they’ve crossed that linguistic threshold, the word-combination process doesn't get going.

The difference between these theories is this: under the mental-development hypothesis, language learning should depend on the child’s age and level of mental development when he or she starts learning a language. Linder the stages-of-language hypothesis, however, it shouldn’t depend on such patterns, but only on the completion of previous stages.

In 2007, researchers at Harvard University, who were studying the two theories, found a clever way to test them. More than 20,000 internationally adopted children enter the US each year. Many of them no longer hear their birth language after they arrive, and they must learn English more or less the same way infants do - that is, by listening and by trial and error. International adoptees don’t take classes or use a dictionary when they are learning their new tongue and most of them don’t have a well-developed first language. All of these factors make them an ideal population in which to test these competing hypotheses about how language is learned.

Neuroscientists Jesse Snedeker, Joy Geren and Carissa Shafto studied the language development of 27 children adopted from China between the ages of two and five years. These children began learning English at an older age than US natives and had more mature brains with which to tackle the task. Even so, just as with American-born infants, their first English sentences consisted of single words and were largely bereft of function words, word endings and verbs. The adoptees then went through the same stages as typical American- born children, albeit at a faster clip. The adoptees and native children started combining words in sentences when their vocabulary reached the same sizes, further suggesting that what matters is not how old you are or how mature your brain is, but the number of words you know.

This finding - that having more mature brains did not help the adoptees avoid the toddler-talk stage - suggests that babies speak in babytalk not because they have baby brains, but because they have only just started learning and need time to gain enough vocabulary to be able to expand their conversations. Before long, the one-word stage will give way to the two-word stage and so on. Learning how to chat like an adult is a gradual process.

But this potential answer also raises an even older and more difficult question. Adult immigrants who learn a second language rarely achieve the same proficiency in a foreign language as the average child raised as a native speaker. Researchers have long suspected there is a ‘critical period’ for language development, after which it cannot proceed with full success to fluency. Yet we still do not understand this critical period or know why it ends.

Questions 5-9

Complete the summary using the list of words and phrases, A-H, below.
Two theories about babytalk

According to the writer, there are two main theories related to babytalk. One states that a young child’s brain needs 5 ...................... to master language, in the same way that it does to master other abilities such as 6 ...................... . The second theory states that a child’s 7...................... is the key factor. According to this theory, some key steps have to occur in a logical sequence before 8 ...................... occurs. Children's 9 ...................... develops in the same way.

A. vocabulary level
E. mathematical knowledge
B. physical movement
F. sentence formation
C. time
G. learning
D. attention
H. teaching

IELTS TUTOR hướng dẫn chi tiết từng bước câu số 6

Câu 6: According to the writer, there are two main theories related to babytalk. One states that a voting child’s brain needs (5)…..to master language, in the same way that it does to master other abilities such as (6)….

  • Bước đâu tiên là cần thiết phải xác định các keywords trong câu hỏi, ở đây các keywords cần chú ý sẽ là: 2 main theories related to babytalk, voting child’s brain, master language, master other abilities
  • Với dạng Short Answer mà có cho sẵn options lựa chọn mình sẽ đọc thật kĩ các options luôn và ráp thử xem câu số 6 có khả năng nào sẽ đúng về nghĩa & ngữ pháp
    • Về ngữ nghĩa và ngữ pháp thì sẽ có các options sau là có khả năng: B. Physical movement, E mathematical knowlede F. Sentence formation G. Learning 
  • Bắt đầu đọc lướt (SKIM) cả bài để xác định cho ra đâu là đoạn văn khoanh vùng
    • Đọc đến đoạn “Over the past half-century, scientists have settled on 2 reasonable possibilities…” là thấy có khả năng đó là đoạn văn khoanh vùng, tiếp tục đọc tiếp xem có đúng không   >> IELTS  TUTOR  hướng  dẫn  PHÂN BIỆT "AFFORD & AFFORDABLE" TIẾNG ANH
  • Sau khi đã xác định được đoạn “Over the past….brains are ready” (Đoạn số 4) là đoạn văn khoanh vùng, IELTS TUTOR sẽ tiếp tục sử dụng kĩ thuật SCAN (đọc kĩ) tức là đọc kĩ lại đoạn văn khoanh vùng để tìm ra đáp án
    • Chú ý đặc biệt đến đoạn “It states that one-year-olds speak in baby talk because their immature brains can’t handle adult speech. Children don’t learn to walk until their bodies are ready. Likewise, they don’t speak multi-word sentences or use word endings and function words before their brains are ready”
    • Đọc đến thấy sẽ thấy đang so sánh với walk nên đáp án sẽ là B 
  • Ráp đáp án B vào lại câu hỏi về ngữ nghĩa và grammar đều đúng vậy IELTS TUTOR khẳng định B là đáp án đúng 

Các khóa học IELTS online 1 kèm 1 - 100% cam kết đạt target 6.0 - 7.0 - 8.0

>> IELTS Intensive Writing - Sửa bài chi tiết

>> IELTS Intensive Listening

>> IELTS Intensive Reading

>> IELTS Cấp tốc

All Posts
×

Almost done…

We just sent you an email. Please click the link in the email to confirm your subscription!

OK